Opa Ruud vervoert met zorg

Ruud (62 jaar jong) woont in Veenendaal en kreeg een vast contract bij taxibedrijf Willemsen- de Koning. Voor hem zeker geen vanzelfsprekendheid. Via een omweg van verschillende re-integratietrajecten past deze baan hem als een jas. Lees hier zijn verhaal.

Vroeger werkte hij in de zorg maar door privéomstandigheden viel Ruud uit. Jolijn, accountmanager WerkgeversServicepunt Regio Foodvalley (WSP), maakte in 2013 kennis met Ruud. Het WSP helpt werkgevers onder andere met het invullen van hun vacatures en maakt graag kennis met inwoners die aan de slag willen. Na verschillende re-integratietrajecten bleek een baan als chauffeur op Ruud zijn lijf geschreven. Hij werkte opeenvolgend bij verschillende vervoersbedrijven. Ruud werkt nu twee jaar bij taxibedrijf Willemsen- de Koning en is heel blij met zijn vaste contract. Hun pay-off is ‘Vervoert met zorg’. Ook in hun personeelsbeleid blijkt dit hoog in hun vaandel te staan. Met regelmaat bieden zij mensen die willen en kunnen een baan. Iedereen verdient een tweede of soms een derde kans. Motivatie is belangrijk dus als iemand graag bij ons aan de slag wil investeren ze graag in de opleidingskosten en de taxipas.

Kikker
Iedere dag stapt Ruud om zes uur uit zijn bed. Hij vertelt ‘’Ik haal acht kinderen op in Veenendaal en Elst en breng ze iedere ochtend naar school in Utrecht. Deze baan en de behaalde taxikaart geven mij een gevoel van eigenwaarde. Ik moet vroeg mijn bed uit, maar het geeft mij iedere dag een stabiele dagbesteding. In de schoolvakanties ben ik vrij. Ik vind het leuk om plezier maken met de passagiers, de kinderen houden mij jong van geest en ik vind het een mooie uitdaging om veilig in het verkeer te laveren. In deze tijd groeit het asociale gedrag op de weg. Ik maak rare dingen mee, maar de kikker die in mijn bus hangt brengt geluk. De kikker helpt ook met het uitleggen van asociaal gedrag aan de kinderen; ‘Hé kikker, wat doet die meneer raar’’’, lacht Ruud met zijn Limburgse accent.

Bijzonder moment
‘’In mijn situatie is de zestien uur die ik werk het hoogst haalbare. Werken is goed, maar de lat moet niet te hoog liggen. Voor het salaris hoef je het niet te doen maar dit plezier is mijn wapen voor het leven. Ik solliciteerde me destijds de blubber. Mijn eerste taxibaan was bij bedrijf Leewis. In een vrijwilligersbaan reed ik als chauffeur in een rolstoelbus voor een verpleeghuis maar onder andere door veranderingen in de wet WMO vielen de ritten weg en moest de bus worden verkocht. Ik bracht de bus weg naar Leewis en kon daar gelijk blijven. Eerst een paar auto’s wassen en na schakelen met Jolijn kon ik hier aan de slag. Het klinkt wat dramatisch maar het was een bijzonder moment in mijn leven. Ik haalde daar mijn taxirijbewijs en ik reed in een hele mooie auto. Best spannend dat praktijkexamen maar het is gelukt. Gert Leewis betaalde dat allemaal voor mij. Ik had daar een leuke baan maar ondertussen was ik 60 en opa geworden. Op een gegeven moment werd het voor mij teveel door late- en vroeg randstad-ritten. Gert vond dit jammer maar had alle begrip en stimuleerde mij om te gaan solliciteren. Daarna werkte ik een aantal jaar bij verschillende vervoerders in de regio.’’

Kansen
Willems- de Koning zoekt nu ook chauffeurs. In Nederland rijden er zestienhonderd chauffeurs waarvan zesenzeventig in Regio Foodvalley. HR-adviseur Dominique vertelt: ‘’in deze tijd is het heel moeilijk om mensen te vinden. Ik heb regelmatig contact met accountmanager Els van het WSP om te kijken of er mensen zijn met een uitkering die mogelijk de stap naar chauffeur willen maken. Els is ons vaste contactpersoon, dat werkt heel prettig. Meestal starten we met een proefplaatsing om te kijken of het werkt. Samen bespreken we de mogelijkheden. Deze persoonlijke aanpak vinden we heel belangrijk. De motivaties van de chauffeurs liggen uiteen. Mensen vinden het leuk om naast hun pensioen een zakcentje te verdienen of iets te betekenen voor een ander. Soms is affiniteit met de doelgroep leidend of de sociale contacten. We hebben zelfs een chauffeur in dienst van 81 jaar! Veiligheid staat voorop natuurlijk. Zo kan iedereen levensreddend handelen en die kennis wordt ieder jaar ge-update.’’

‘’Voor mij voelt dit bedrijf echt als familie met goede communicatie’’, sluit Ruud af.